Zima u Kváků
Tématický blok „Nemocný Kvák“
Charakteristika – vysvětlování významu zdravé stravy a otužování, rozlišování a pojmenování částí lidského těla, rozvoj povědomí o způsobech ochrany zdraví.
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - pojmenovat části těla a některé orgány a znát jejich funkce
Dítě a psychika – poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě
Dítě a ten druhý – vnímat, co si druhý přeje nebo co potřebuje a vycházet mu vstříc
Dítě a společnost – rozvoj schopností žít ve společnosti druhých lidí
Dítě a svět – vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Jak se oblékáme – rozhovory o tom, jak se oblékáme v průběhu dne
( seznámení s časovými pojmy ráno, dopoledne, poledne, odpoledne a večer),co děláme pro zdraví v naší MŠ, co doma, vést děti k pochopení, že zdraví není samozřejmostí, ale je třeba o tělo pečovat( otužování, prevence),
Ruce, nohy, tělo mám, copak já s ním udělám? – uvědomění si vlastního těla, pojmenování jeho částí a některých orgánů, vedení dětí k uvědomění, že pohyb a sport jsou důležitou součástí našeho života a udržují naše tělo zdravé
Co dám tělu k obědu ? – zdravá strava jako základ zdravého životního stylu, ochutnávky ovoce a zeleniny, spolupráce se školní kuchyní ( pomoc při přípravě „hostiny“..), výtvarné zpracování tématu
tématický blok „Na co se Kvák nejvíc těší“
Charakteristika – seznamování dětí se zvyky a tradicemi, prohlubování citů a pocitů, posilování vzájemných vazeb mezi dětmi, zaměstnanci školy a rodiči, společné vytváření příjemné atmosféry před i v průběhu svátečních dnů.
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - rozvoj a užívání všech smyslů
Dítě a psychika – rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících získané dojmy, pocity a prožitky vyjádřit
Dítě a ten druhý – uplatňovat své individuální potřeby a přání s ohledem na druhého
Dítě a společnost – vytvoření základů aktivních postojů ke světu, ke kultuře a umění
Dítě a svět – rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí a jeho změnám
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Mikuláš ztratil plášť… – seznamování dětí se světem lidových tradic, radostné očekávání, vesení dětí k radostnému prožívání beze strachu a obav, nácvik básní a písní pro Mikuláše, výtvarná zpracování tématu, mikulášská nadílka ve škole
Těšíme se na vánoce – aktivní spoluúčast při vytváření příjemné atmosféry nadcházejících svátků (výzdoba třídy a školy, tvorba dárků a přáníček, zdobení stromečku), nácviky kulturních vystoupení na rozsvěcení stromku na návsi a na vánoční besídku školy, vánoční nadílka ve škole, spolupráce dětí, zaměstnanců školy a rodičů při přípravě vánočního jarmarku
Masopust, maškarní bál, Tříkrálové hodování – seznamování s tradicemi, rozvoj dětské fantazie za pomoci různých činností, výroba masek, společná příprava bálu, spolupráce se ZŠ, spolupráce s rodiči na přípravě masek
Charakteristika – rozvoj znalostí o sněhu a ledu, rozvoj fyzické zdatnosti, seznámení s životem lesních zvířat v zimě, zdokonalování poznatků a dovedností předcházejících čtení, psaní, počítání.
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
Dítě a psychika – rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnost, mluvní projev, vyjadřování)
Dítě a ten druhý – dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla
Dítě a společnost – rozvoj dovedností vyjadřovat aktivně postoj ke světu a k životu
Dítě a svět – vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se živou i neživou přírodou
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Zimní sportování – sáňkování, bobování a klouzání všeho druhu na školní zahradě nebo v přírodě kolem Nečtin, otužování (každodenní pobyt venku), výtvarné vyjádření prožitků
Krmení lesních zvířátek – určování názvů lesních zvířat a poznávání jejich stop, krmení, vytváření vazeb dětí k životnímu prostředí kolem sebe, dramatizace pohádky s danou tématikou ( např. Kvák a zajíc v zimě..)
Hrajeme si se sněhem – hry a stavění ze sněhu, pokusy se sněhem a ledem (zapouštění barev, tání, zmrznutí vody), pochopení některých přírodních zákonitostí
Kvák na jaře
tématický blok „Kvák volá sluníčko“
Charakteristika – topení Moreny, seznamování se světem pranostik,poznávání domácích zvířat a jejich mláďat, pozorování změn v přírodě v souvislosti se změnami počasí , poznávání a pojmenování jarních květin a rostlin, tématické vycházky do přírody propojení poznatků se světem knihy.
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
Dítě a psychika – vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
Dítě a ten druhý – osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte druhým lidem
Dítě a společnost – vytvoření povědomí o mezilidských hodnotách
Dítě a svět – vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se živou i neživou přírodou
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Zaženeme zimu – symbolické topení Moreny, výroba obrázků a předmětů na „přivolání“ jara, společné tvoření jarní koláže, vycházky do přírody, pozorování změn na polích, loukách, v lese
Mláďata – pojmenování nejen domácích zvířat a jejich mláďat, modelování zvířecích postav, pozorování zvířátek ve vsi, rozvoj pozitivních citů ve vztahu ke všemu živému
Naše zahrádka – poznávání jarních květin a rostlin a využití této tématiky v přímé výtvarné činnosti, práce na školní zahradě (sázení, hrabání),nácvik písniček s jarní tématikou,hledání v dětských encyklopediích
tématický blok „Jarní svátky u Kváků“
Charakteristika – Společná příprava svátků jara, zdobení kraslic a výroba velikonočního zboží na tradiční jarmark, společné říkání koled a básní, nácvik nových písniček, rytmizace, oslava Dne Země kresbou na chodník, nácvik besídky pro maminky, výroba dárků
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
Dítě a psychika – vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
Dítě a ten druhý – osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte druhým lidem
Dítě a společnost – vytvoření povědomí o mezilidských hodnotách
Dítě a svět – vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se živou i neživou přírodou
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Veselé velikonoce – oslavy svátků jara, vedení dětí k vnímání pravé podstaty svátků prostřednictvím praktických činností
Den Země a měsíc knihy – společná oslava Dne Země kresbou na chodník a vyzdobením hradby dětskými pracemi, rozhovory o naší planetě jako součásti vesmíru,seznámení se světem knih, návštěva obecní knihovny, výroba vlastní knihy, pochopení významu knih jako prostředku ke vzdělání i odpočinku
Popřejeme maminkám – nácvik společného vystoupení na zahradní besídku (básně, písně, dramatizace pohádek, tanečky, cvičení apod.), výroba dárků, posilování vzájemných vztahů mezi školou, dětmi a rodiči
tématický blok „Kvák na kole“
Charakteristika – seznámení se základy bezpečnosti na silnici,určování dopravních prostředků, kolektivní hry na daná témata, pojmenování některých dopravních značek, beseda s policií ČR, vycházky do vsi spojené s dopravní výchovou, jízda na kole,koloběžce a tříkolce, seznámení s různými druhy zaměstnání
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo -- osvojení si věku přiměřených dovedností
Dítě a psychika – komentování zážitků a aktivit, vyřizování vzkazů a zpráv
Dítě a ten druhý – posilování prosociálního chování ve vztahu ostatním lidem
(v dětské herní skupině apod.)
Dítě a společnost – porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
Dítě a svět – osvojení si poznatků potřebných k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Dopravní školička – poznávání dopravních prostředků a některých dopravních značek, základy vědomostí o bezpečnosti provozu na silnici(chodci, kola, auta), jízda na kole, koloběžce, tříkolce a odrážedle, hry s dopravní tématikou, výtvarné zpracování tématu
Auto, vlk a letadlo, copak tě to napadlo! – rozlišování dopravních prostředků a toho kde se pohybují, hry s žabákem Kvákem – třídění, přiřazování, hádanky, hledání v knihách, vystřihování z časopisů
Naši policisté – seznámení s prací policie, beseda s příslušníky policie ČR, společné hledání smyslu správného chování k lidem a na vozovce a vyvozování následků nesprávného chování, seznámení s dalšími druhy zaměstnání ( čím je můj táta, máma, děda…)
Co dělá Kvák v létě
tématický blok „Kvák a kamarádi“
Charakteristika – oslavy Dne dětí ve škole (soutěže, odměny, dárky), při společných rozhovorech posilovat vědomí dětí o existenci jiných kultur a jiného způsobu života, vést děti k uvědomění si, že součástí našeho životního prostředí jsou i zvířata, která jsou v různých zemích různá
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - vytváření zdravých životních návyků
Dítě a psychika – rozvoj schopnosti sebeovládání
Dítě a ten druhý – chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, i když je každý jiný
Dítě a společnost – vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
Dítě a svět – rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Děti mají svátek – společné oslavy dětského dne se ZŠ, hry, soutěže, výroba dárků, uvědomění si kam patřím, kdo patří ke mně, sounáležitost s rodinou a jak si pomáháme
I když stejně vypadáme , jinou barvu kůže máme – prohlížení knih s obrázky z jiných kultur, pochopení rozdílů mezi různými národy a životním prostředím, vedení dětí k pocitu sounáležitosti se světem, výtvarné vyjádření tématu
Zvířátka ze ZOO – návštěva ZOO Plzeň, modelování zvířátek, společná koláž, vystřihování z časopisů, pohybové hry se zvířecí tématikou, dramatizace pohádky, hry – poznávání podle barvy kůže, stínu, tvaru těla…
tématický blok „Kvák na výletě“
Charakteristika – radostné prožívání společně strávených chvil, upevňování vztahů mezi dětmi, společné sportování a soutěžení , pohybové hry, hry a pokusy s vodou
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - vytváření zdravých životních návyků
Dítě a psychika – rozvoj komunikativních dovedností
Dítě a ten druhý – vytváření prosociálních postojů(rozvoj tolerance, respektu a citlivosti)
Dítě a společnost – vytvoření základů aktivních postojů ke světu
Dítě a svět – rozvoj schopnosti přizpůsobovat se vnějším podmínkám
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Školní výlet – návštěva a poznávání nových míst, vedení dětí k vzájemné toleranci a schopnosti odloučit se na delší dobu od známého prostředí
Olympiáda – vedení dětí k radostnému prožívání sportu v různých podobách a k uvědomění si, že pohyb je součástí zdravého životního stylu
Vodní hrátky se zvířátky – různé pokusy s vodou, koupání v nafukovacím bazénku, seznamování s vodními živočichy
tématický blok „Loučíme se se školním rokem“
Charakteristika – Procvičování získaných dovedností, volná volba témat dětmi, opakování básniček, písniček a her, spaní ve škole
dílčí vzdělávací cíle :
Dítě a jeho tělo - osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
Dítě a psychika – poznat některá písmena, číslice, své jméno, značku,sluchově rozlišovat hlásky na začátku a na konci slova..
Dítě a ten druhý – rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
Dítě a společnost – schopnost spolupracovat a podílet se
Podtémata( projekty) – stručná charakteristika:
Zpíváme a hrajeme si – opakování básní, písní a pohybových činností, které se děti během školního roku naučily
Spaní ve škole – soutěže a hry na školní zahradě spojené s táborákem, opékáním buřtů a spaním ve škole
Opakování – děti si samy mohou zvolit téma, kterému se budeme věnovat